Εισαγωγή        Καθήκοντα προσωπικού       Εκπαιδευτικά τμήματα - Θεραπευτική παρέμβαση

 

ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ

 

Ειδικός Παιδαγωγός

Ψυχολόγος (Ε.E.Π / Σ.Μ.Ε.Α.)

Κοινωνικός Λειτουργός (Ε.E.Π / Σ.Μ.Ε.Α.)

Εργοθεραπευτής

Λογοθεραπευτής

Ειδικό βοηθητικό προσωπικό (Ε.Β.Π / Σ.Μ.Ε.Α.)

 

 

Ειδικός Παιδαγωγός

 

·         Επιλέγει και χρησιμοποιεί διδακτικές μεθόδους και προγράμματα κατάλληλα και αντίστοιχα με τον τομέα της εκπαιδευτικής του πρακτικής επιδιώκοντας να είναι προσαρμοσμένα και αποτελεσματικά για τις ατομικές ανάγκες του κάθε ατόμου που εκπαιδεύει.

·         Επιλέγει τη χρήση των κατάλληλων εκπαιδευτικών υλικών και εξοπλισμού που χρειάζεται για την αποτελεσματική άσκηση του επαγγέλματός του.

·         Δημιουργεί ασφαλές και κατάλληλο εκπαιδευτικό περιβάλλον το οποίο πρέπει να ενισχύει την μάθηση (κατάλληλη χωροθέτηση, οργάνωση των υλικών, αφαίρεση ή αύξηση αισθητηριακών ερεθισμάτων κτλ.)

·         Προσπαθεί να διατηρεί το μέγεθος της τάξεώς του ή τον αριθμό των περιστατικών που αναλαμβάνει έως ένα τέτοιο όριο που να του επιτρέπει να παρέχει εξατομικευμένη εκπαίδευση υψηλών προδιαγραφών.

·         Χρησιμοποιεί εργαλεία αξιολόγησης και εκπαιδευτικές προσεγγίσεις που δεν προκαλούν διάκριση εναντίων ατόμων με ιδιαίτερες ανάγκες με βάση την φυλή, την εθνικότητα, το φύλο, την θρησκεία, το οικογενειακό ή κοινωνικό περιβάλλον ή την ίδια την αναπηρία τους.

·         Οφείλει να εξατομικεύει τη διδασκαλία του σύμφωνα με τις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε ατόμου, να καταγράφει συστηματικά τους εκπαιδευτικούς στόχους και την πρόοδο που επιτυγχάνεται, να αξιολογεί τα αποτελέσματα και να αναθεωρεί τις εκπαιδευτικές του στρατηγικές όταν κρίνεται αναγκαίο.

·         Οφείλει να ζητά την συνδρομή άλλων ειδικοτήτων τόσο στο επίπεδο της αρχικής διάγνωσης και τακτικής επαναξιολόγησης όσο και στο επίπεδο της θεραπευτικής παρέμβασης, όταν οι ανάγκες του ατόμου το απαιτούν.

·         Προτείνει την προαγωγή σε επόμενη βαθμίδα ή τάξη, την αλλαγή σχολικού πλαισίου, την είσοδο ή έξοδο από ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα παρέμβασης με βάση την επίτευξη των εξατομικευμένων στόχων που έχουν τεθεί για κάθε άτομο με αναπηρία

·         Παρέχει Ειδική Αγωγή στον τομέα των αναπηριών-ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών (κώφωση, τυφλότητα, νοητική καθυστέρηση, αυτισμός, κινητικές αναπηρίες, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες κτλ), στις ηλικιακές ομάδες (προσχολική ηλικία, πρώτη παιδική ηλικία, εφηβεία κτλ.) και στα ειδικά προγράμματα στα οποία έχει ειδικευτεί σε ακαδημαϊκό επίπεδο και έχει εκπαιδευτική εμπειρία.

 

Ψυχολόγος (Ε.E.Π / Σ.Μ.Ε.Α.)

 

Ο ψυχολόγος, που εργάζεται στο ειδικό σχολείο, προσφέρει τις υπηρεσίες του καθημερινά και παράλληλα με το διδακτικό έργο των εκπαιδευτικών του σχολείου.

Στόχος του είναι η ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά.

Η άσκηση των καθηκόντων του γίνεται κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου, κυρίως σε εξατομικευμένη και ενίοτε μικροομαδική βάση και σε ιδιαίτερο χώρο (γραφείο ψυχολόγου).

Ο ρόλος του είναι πολυδιάστατος:

 

·         αξιολογεί όλους τους μαθητές του ειδικού σχολείου χρησιμοποιώντας διάφορα ψυχομετρικά μέσα και μεθόδους και συμμετέχει στη διεπιστημονική ομάδα για την ένταξη των μαθητών στο κατάλληλο εκπαιδευτικό τμήμα ή τη μεταγραφή του σε άλλο εκπαιδευτικό πλαίσιο.

·         Αναλαμβάνει σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο την υποστηρικτική, συμβουλευτική ή θεραπευτική διαδικασία των μαθητών, όπου κρίνεται απαραίτητη. Στις περιπτώσεις που ο μαθητής δέχεται ψυχοθεραπευτική αγωγή εκτός σχολείου δεν εντάσσεται σε πρόγραμμα αντίστοιχο εντός αυτού.

·         συνεργάζεται με το σύλλογο προσωπικού του σχολείου προκειμένου να καθοριστούν από κοινού οι τρόποι και τα εκπαιδευτικά προγράμματα για την επιτυχή ψυχοπαιδαγωγική και ψυχοθεραπευτική, όπου χρειάζεται, αντιμετώπιση των παιδιών, ανάλογα πάντα με τις ανάγκες, τις δυνατότητες και τις ιδιαιτερότητές τους.

·         συνεργάζεται με τους σχολικούς συμβούλους, τις ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες, τα ΚΕΔΔΥ και ανάλογους φορείς.

·         συνεργάζεται στενά σε ατομική ή συλλογική βάση με τους γονείς, τους οποίους ενημερώνει για το πρόβλημα και τις μεθόδους παρέμβασης, εκπαιδεύει για τις σχέσεις τους με το παιδί και την αντιμετώπιση προβλημάτων στο σπίτι και καθοδηγεί για την ανάγκη πρόσθετων μεθόδων αποκατάστασης.

·         ενημερώνει συστηματικά τον ατομικό φάκελο κάθε μαθητή.

 

 

Κοινωνικός Λειτουργός (Ε.E.Π / Σ.Μ.Ε.Α.)

 

Ο κοινωνικός λειτουργός αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ σχολείου και οικογένειας και άλλων κοινωνικών φορέων και υπηρεσιών με επίκεντρο το παιδί και τις ιδιαίτερες ανάγκες του.

·         Καταρτίζει το κοινωνικό, οικογενειακό, ατομικό ιστορικό του μαθητή και το καταχωρεί στον ατομικό του φάκελο.

·         Ενημερώνει τους γονείς για το κοινωνικό-παιδαγωγικό έργο του σχολείου.

·         Αναλαμβάνει την ενημέρωση των γονέων, επιδιώκοντας τη θετική τους στάση στις ιδιαιτερότητες του μαθητή και την ανάπτυξη υγιών ενδοοικογενειακών σχέσεων.

·         Πραγματοποιεί κατ' οίκον επισκέψεις για την καλύτερη γνωριμία του οικογενειακού περιβάλλοντος και την ουσιαστικότερη στήριξή τους.

·         Οργανώνει ομάδες συνάντησης γονέων με σκοπό την υποστήριξή τους και την πληροφόρηση.

·         Συνοδεύει το μαθητή και την οικογένειά του σε περίπτωση που απαιτείται συμπληρωματική εξέταση από ιατροπαιδαγωγικές ή άλλες υπηρεσίες.

·         Διευκολύνει την οικογένεια στην επικοινωνία της με τους αρμόδιους φορείς, ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες διαβίωσής της.

·         Έχει την ευθύνη για την διοργάνωση προγραμμάτων ευαισθητοποίησης της τοπικής κοινωνίας για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.

·         Συνεργάζεται συστηματικά και προγραμματισμένα σε ατομική ή μικροομαδική βάση με τους μαθητές.

·         Ενημερώνει τον ατομικό φάκελο κάθε μαθητή και ανταλλάσσει απόψεις και πληροφορίες με το υπόλοιπο προσωπικό του σχολείου, τηρώντας πάντα τις σχετικές με το επαγγελματικό απόρρητο διατάξεις (άρθρο 16 ν.1143/81).

 

Εργοθεραπευτής

 

·         Αξιολογεί τις αναπτυξιακές, λειτουργικές και αισθητικοκινητικές δεξιότητες των μαθητών, με ειδικές δοκιμασίες και τεχνικές.

·         Προσδιορίζει  τις ανάγκες των μαθητών και καθορίζουν τους στόχους αποκατάστασης των διαφόρων δεξιοτήτων μέσω σκόπιμων δραστηριοτήτων (κινητικών, αντιληπτικών, κ.α.) που βοηθούν το μαθητή στη σχολική και κοινωνική προσαρμογή.

·         Παρακολουθεί και εξετάζει περιοδικά την εξέλιξη των μαθητών σχετικά με την ανάπτυξη των δεξιοτήτων και ενημερώνει τον ατομικό τους φάκελο και τους γονείς, για την εξέλιξη των δεξιοτήτων του παιδιού τους και για το πρόγραμμα εργοθεραπείας που εφαρμόζει. Δίνει τις απαραίτητες συμβουλές προκειμένου να έχει ο μαθητής την καλύτερη υποστήριξη στο σπίτι.

·         Συνεργάζεται με τους φυσικοθεραπευτές και εισηγείται στο διευθυντή του σχολείου τις αναγκαίες εργονομικές διευθετήσεις. Προτείνει την προμήθεια βοηθημάτων για τη διευκόλυνση της ψυχοκινητικής δραστηριότητας και της μαθησιακής ετοιμότητας των μαθητών ώστε να αξιοποιούνται στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό οι δυνατότητές τους. Συνεργεί επίσης και με το Ε.Β.Π. σε θέματα ατομικής υγιεινής των μαθητών.

·         Αναλαμβάνει την ενημέρωση του προσωπικού του σχολείου και των γονέων, σε θέματα απόκτησης δεξιοτήτων μέσω σκόπιμων δραστηριοτήτων ώστε να υπάρχει ενιαία αντιμετώπιση.

·         Το πρόγραμμα εργοθεραπείας γίνεται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο σε ατομική βάση ή σε μικρές ομάδες, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο.

 

 

Λογοθεραπευτής

·         Αξιολογεί με ειδικά μέσα, δοκιμασίες και μεθόδους τις γλωσσικές-επικοινωνιακές ανάγκες κάθε μαθητή ατομικά και συμμετέχει στη συνεδρίαση της διεπιστημονικής ομάδας για την έκδοση της γνωμάτευσης κάθε μαθητή.

·         Καταρτίζει, μετά από αξιολόγηση, ειδικό πρόγραμμα λογοθεραπείας για τους μαθητές που το έχουν ανάγκη και μέσα στα πλαίσια του ατομικού εκπαιδευτικού προγράμματος.

·         Συνεργάζεται με το εκπαιδευτικό και ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό στην υλοποίηση του εξατομικευμένου προγράμματος λογοθεραπείας.

·         Ενημερώνει τους γονείς και τους παρέχει τις κατάλληλες οδηγίες για την αντιμετώπιση των ειδικών αναγκών του μαθητή για λογοθεραπεία, όπου αυτό είναι αναγκαίο.

·         Συνεργάζεται και ενημερώνει υπεύθυνα τους γονείς, σχετικά με το αντικείμενό του, προκειμένου να επιτύχει τον απαιτούμενο συντονισμό των ενεργειών σχολείου και οικογένειας και την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος λογοθεραπείας.

·         Ενημερώνει συστηματικά τον ατομικό φάκελο του μαθητή, όσον αφορά τη πορεία της εκπαιδευτικής παρέμβασης και την πρόοδο του μαθητή στον τομέα της γλώσσας και επικοινωνίας.

·         Σχεδιάζει και υλοποιεί σε μόνιμη βάση, εξατομικευμένα προγράμματα λογοθεραπείας για τους μαθητές που έχουν ανάγκη λογοθεραπείας.

 

Ειδικό βοηθητικό προσωπικό (Ε.Β.Π / Σ.Μ.Ε.Α.)

Δεδομένου ότι το Υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο δεν έχουν οριστικοποιήσει και συγκεκριμενοποιήσει το καθηκοντολόγιο για την ειδικότητα του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού Σ.Μ.Ε.Α., στο σχολείο μας, η κοινωνική επιμελήτρια(Ε.Β.Π.),

·         υποδέχεται τα παιδιά το πρωϊ και τα ξεπροβοδίζει το μεσημέρι

·         Υποβοηθά τους μαθητές στις βασικές τους ανάγκες, όπως στη χρήση τουαλέτας, ατομικής υγιεινής, καθαριότητας, αλλαγής ρούχων, σίτισης και γενικά στην αυτοεξυπηρέτησή τους. Σε εξαιρετικά δύσκολες και ιδιαίτερες περιπτώσεις μαθητών, έχουν τη συνδρομή και του λοιπού προσωπικού του σχολείου.

·         πρόγραμμα αυτοεξυπηρέτησης στην τάξη των αυτιστικών παιδιών του σχολείου σε συνεργασία με την δασκάλα τους
(τα παιδιά μαθαίνουν να πλένουν τα χέρια με σαπούνι, να χρησιμοποιούν την πετσέτα, να φοράνε το μπουφάν)

·         απασχολείται στην τάξη, κάνοντας εικαστικά και χειροτεχνίες με τα παιδιά, σε συνεργασία με τον δάσκαλό τους.

·         Βοηθούν στην αποβίβαση και επιβίβαση των μαθητών στα σχολικά λεωφορεία, ( δεν τους συνοδεύουν στα δρομολόγια ), συνεργαζόμενοι με τους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς,

·         Συμμετέχουν στις συνεδριάσεις του συλλόγου προσωπικού του σχολείου και διατυπώνουν τις απόψεις τους για θέματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά τους ή είναι γενικότερου ενδιαφέροντος.

·         Επικοινωνούν με τους γονείς , με τη σύμφωνη γνώμη του διευθυντή, ενημερώνοντάς τους για θέματα διαβίωσης των μαθητών στο σχολείο και τους προτείνουν τρόπους στήριξης και καθημερινής φροντίδας στο σπίτι, αντίστοιχους με αυτούς που εφαρμόζονται στο σχολείο.

·         Παρευρίσκονται και προσφέρουν τις υπηρεσίες στους μαθητές κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου.